تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست؟

تعریفی از تولید محتوا و کاربرد آن:

یکی از مهم ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ تولید محتوا است. محتوا چیزی فراتر از وبلاگ است. محتوا شامل ویدئوهای یوتیوب، صفحات محصول و قیمت گذاری در فروشگاه های اینترنتی، پست های رسانه های اجتماعی و غیره میشود. درواقع بستر محتوا، اینترنت است. اینترنت جایی است که مردم محتواها را میبینند و با آنها ارتباط برقرار میکنند و آنها را به اشتراک میگذارند. به عبارت دیگر محتوا چیزی است که مردم میخواهند.

چگونه میتوانیم محتوای باارزش تولید کنیم؟

امروزه به کمک بسترهای رایگان یا ارزان انتشار محتوا مثل وردپرس، یوتیوب و غیره حتی کوچک ترین برندها هم میتوانند در اینترنت محتوا تولید کنند. این سهولت در انتشار باعث افزایش سرعت انتشار محتوا شده است. بنابراین دنیای محتوا دائما تغییر میکند و تولید محتوای سریع لارم است. اما باید این نکته را درنظرگرفت که هدف تولید محتوای سریع نیست. درواقع هدف اصلی تولید محتوای با کیفیتی است که مخاطب موردنظر شما را جذب کند. برای رسیدن به محتوای مفید و باکیفیت باید از بازاریابی محتوا استفاده کرد. بازاریابی محتوا یعنی پیش بینی نیاز مشتریان و ایجاد محتوایی که به نیاز آنها پاسخ دهد. شما با استفاده از بازاریابی محتوا و برنامه ریزی برای محتوا میتوانید محتوای با کیفیت تولید کنید.

استفاده از مسیر قیفی شکل بازاریابی برای تولید محتوای با کیفیت:

قیف بازاریابی تولید محتوا

مسیر تبدیل کاربران به خریدار معمولا به قیف تشبیه میشود. کاربران از طرف گشاد قیف وارد میشوند، اما مشتریان خیلی کمی از طرف دیگر قیف خارج میشوند. محتوا میتواند افراد را در مسیر قیف بازاریابی هدایت کند. این مسیر از ۳جز اصلی تشکیل شده است:

بخش بالایی قیف بازاریابی محتوا:

مرحله ی اول مرحله ی ایجاد آگاهی است. در این مرحله کاربران باید بدانند مشکلی دارند که شما یا شرکتتان می توانید آن را حل کنید. در واقع مرحله ی اول، مرحله ی تولید محتوا برای بالای قیف است که آگاهی را افزایش میدهد. این مرحله باید برای افراد ایجاد نیاز کند، او را از این نیاز آگاه کند و درنهایت راه حلی برای رفع نیاز ارائه دهد. در بالای قیف محتواهای کلی تولید میشود تا یکی از ارزش های زیر را ارائه دهد:

  • سرگرمی
  • آموزش
  • جذابیت

شما میتوانید از محتواهای زیر برای تولید این ۳ ارزش در بالای قیف ایجاد کنید. هم چنین میتوانید آگاهی افراد را درخصوص راه حل هایی که محصولات یا خدماتتان ارائه میکند، بالا ببرید.

>>پست های وبلاگ:

شاید بتوان گفت وبلاگ ها شناخته شده ترین فرم بازاریابی محتوا و روش عالی برای افزایش آگاهی است. مثلا شرکت جی کرو ( شرکت جی کرو یک برند آمریکایی است که در زمینه ی تولید و توزیع پوشاک و اکسسوری مردانه، زنانه و بچگانه فعالیت میکند) با گذاشتن پست هایی در وبلاگش با موضوع سبک های مو و راهنمایی برای کامل کردن تیپ، آگاهی مردم درباره ی محصولاتش را بالا میبرد. افرادی که این پست ها را می بینند، جذب میشوند و جواب این سوال را که چه بپوشند یا چگونه همیشه مطابق مد باشند، پیدا میکنند.

>>پست های رسانه های اجتماعی:

رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک هم در افزایش آگاهی عالی عمل میکنند. محتوا، چه یک پست پینترست بستنی درایزر که لیست طعم های بستنی شرکت را آورده و چه توییت ایربی ان بی درباره ی ده تجربه ی غذایی عالی در پاریس، اطلاعات بارزشی را رایگان دراختیار می گذارد و راه حل شرکتشان را بیشتر از دیگران در معرض دید قرار میدهد.

>> اینفوگرافیک:

اینفوگرافیک روشی جالب و جذاب برای نمایش اطلاعات است. معمولا عکس هایی جالب با رنگ های مختلف و زیبا دارد و اطلاعات را به شکلی نمایش می دهد که کاربر  به راحتی بتواند آن را مطالعه کند.

>>عکس:

عکس به دلیل حجم حرف هایی که می تواند در یک قاب بزند، بسیار قدرتمند است. عکس میتواند در بین متن قرار بگیرد و از خسته کننده بودن آن بکاهد.

>>پادکست صوتی و تصویری:

یکی دیگر از انواع محتواهایی که می توانید در قسمت بالایی قیف بازاریابی به کار ببرید، پادکست است. به کمک پادکست می توانید انواع محتواهای متفاوت از متن را نشر دهید. پادکست محتوای قابل استفاده را در لحظه ارائه میدهد. دنبال کنندگان می توانند پادکست ها را در محل کار یا هنگام ورزش یا هر زمان دیگری که بخواهند، گوش کنند.

موارد بالا نمونه هایی از روش های تولید محتوا برای بالای قیف است. اما آیا برای بالای قیف به همه ی این محتواها احتیاج دارید؟ قطعا نه. اکثر مشاغل تمرکزشان را بر انتشار پست در وبلاگ و کانال های رسانه های اجتماعی مثل فیس بوک و توییتر و لینکداین و Pinterest (شبکه ی اجتماعی پرطرفدار در آمریکا) می گذارند. بعد از اینکه در انتشار پست در وبلاگ و رسانه های اجتماعی مهارت یافتید، می توانید انواع دیگر محتوا مثل پادکست را به بالای قیف اضافه کنید.

بخش میانی قیف بازاریابی محتوا:

این مرحله، مرحله ی ارزیابی است. در این مرحله افراد راه حل هایی که شما و رقبایتان برای حل مشکلشان ارائه داده اید را برای انتخاب بهتر ارزیابی میکنند. درنهایت ممکن است مخاطب تصمیم بگیرد محصول یا خدمت شما را خریداری نکند و با مشکلش کنار بیاید. در نتیجه شما باید محتوایی برای این مرحله تولید کنید که به ارزیابی کمک کند. هدف اصلی محتوایی که در قسمت میانی استفاده میکنید این است که افراد <<آگاه از مشکل>> و <<آگاه از راه حل>> را به مخاطب تبدیل کنید. برای اینکار باید از آنها بخواهید تا در ازای محتواهای رایگان اطلاعات فردی خود مثل ایمیل را ثبت کنند. بنابراین شما میتوانید محتواهای خود را به صورت پیوسته برای افراد ارسال کنید و آنها را به مخاطب خود تبدیل کنید. شما میتوانید از منابع آموزشی  و منابع کاربردی برای تولید محتوای این قسمت استفاده کنید.

>>منابع آموزشی:

منابع آموزشی شامل مقالات، تحقیقات مهم، وبینارهای آموزشی و غیره است. این نوع محتوا اطلاعات افراد را راجع به زمینه ایی درخصوص برندتان افزایش میدهد. از طرف دیگر، ویژگی های راه حل ها و محصولات و خدمات ارائه شده را برجسته میکند.

>>منابع کاربردی:

منابع کاربردی ابزار است. که این ابزارها شامل:

  • برگه ی آموزشی
  • فهرست منابع
  • الگوها
  • نرم افزارها
  • نقشه برداری
  • ارزیابی ها
  • باشگاه های تخفیف و کوپن
  • معما و نظرسنجی

برای درک ابزارهای منابع کاربردی مقاله ی ایجاد پیشنهادات برنده را بخوانید.

بخش پایینی قیف بازاریابی محتوا:

کسانی که به این مرحله می رسند در لحظه ی حیاتی قرار دارند، لحظه ی خرید. هدف این مرحله تبدیل مخاطبان به مشتریان دائمی است. بنابراین محتوایی که برای این مرحله تولید می شود بسیار مهم است. درواقع شما باید محتوایی برای پایین قیف تولید کنید که به نتیجه دهی کمک کند. محتواهایی که برای پایین قیف کارآمدند شامل:

>>نمونه ها:

یکی از معایب خرید آنلاین این است که افراد نمی توانند کالا را قبل از خرید ببینند. تنها چیزی که دارند چند عکس و کمی توضیح برای تصمیم گیری است که این کمبود ممکن است افراد را مردد کند. پیشنهاد کالای نمونه میتواند مشکل را حل کند. با این روش افراد کالا را بهتر می بینند. بنابراین از راهی مثل ویدیو، اسکرین شات و وبینار برای نشان دادن کالا استفاده کنید.

>>تجربه ی مشتری های قبلی:

خواندن تجربه های مشتری ها از خرید محصولات یا خدمات شما تاثیر زیادی در تصمیم گیری مخاطبان دارد. بنابراین شما باید از مشتریان خود بخواهید تا پس از خرید نظرات خود را درباره ی محصولات یا خدمات شما در سایت، اینستاگرام و غیره بنویسند. این کار نه تنها به تصمیم گیری مخاطبان کمک می کند؛ بلکه موجب جلب اعتماد آنها میشود.

>>صفحه ی مشخصات و صفحه ی مقایسه:

وقتی فردی در مرحله ی پایین قیف در حال انتخاب یکی از چندمحصول است، صفحه ی مشخصات و مقایسه، ابزاری کاربردی برای کنارهم گذاشتن محصولات و تصمیم گیری و انتخاب آنهاست. ( این مقایسه ممکن است بین دو محصول شما یا محصول شما و رقیب باشد). برای مثال شرکت نرم افزار مالیاتی توربوتکس می تواند مقایسه ی کاملی از قیمت ها و ویژگی های خود و رقیبش، TaxAct، ارائه کند.

>>وبینار و رویدادهای ویژه:

همانطور که توضیح دادیم، در میانه ی قیف می توانید از وبینار و رویدادهای ویژه ایی برای جذب مخاطب استفاده کنید. علاوه بر آن می توانید در پایین قیف هم برای تبدیل افراد به مشتری دائمی از وبینار استفاده کنید. در وبینار این امکان برای مشتریان آتی فراهم میشود که درباره ی خدمات یا محصولات گران و نامطمئن و پیچیده، سوال بپرسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.